torsdag 23 oktober 2014

Syprogram

Antar att ni inte undgått alla syprogram som går på tv just nu. Visst är det kul att vår hobby sprids, även om det på tv är kläder de syr så får folk upp ögonen för hantverket. Förr sydde jag kläder, mina egna och barnens men när jag började med lappteknik på riktigt och började lära mig olika tekniker så har det blivit mest lappteknik. 
För några år sen ville en tjej som hade småbarn lära sig sy kläder till sina barn och jag sa att jag gärna kunde lära henne, hör med dina kompisar kanske någon fler vill sa jag. Sagt och gjort det blev ett härligt kompisgäng som en kväll i veckan träffades. Glädjen i deras ögon när de sytt ett plagg är obetalbar, så kul och inspirerande detta va! Flera av dom syr fortfarande och hon som var mest drivande har en blogg, hon säljer också kläder titta gärna in till henne på http://miaskrabater.blogspot.se
Jag tänker på dessa kurskvällar när jag ser Jenny Hellströms Sy, Sy, Sy på onsdagskvällarna. Barn eller vuxen skaparglädjen är densamma! 
I går i Camilla Thulins program "Kvalitet" så var det ett inslag om näver, det var ju jättestort på 80-talet och är nu påväg tillbaka, då kände jag stor tacksamhet att jag räddade dessa två näverväskor från soptippen. Min mamma tyckte att de bara stod och skräpade, den ena har hon gjort och den andra fick hon i present. 
Visst är dom fina! 

Hur många väskor, kontar, sockerskålar, lampor och allt annat som skapades ligger på vindarna och i förråden och samlar damm? Dax att plocka fram och damma av! 

Idag är jag ledig och ska snart gå in i syrummet, det snöar ute så göra något kul är på sin plats! 

Må gott! 
Heléne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar